Nieuws


Terug naar overzicht

05-12-2022

Column 'Overstappen of niet'

Het einde van het jaar nadert met rasse schrede en langzaam is iedereen bezig met de voorbereidingen voor kerst en oud en nieuw. Traditiegetrouw hoort daar ook het (her)overwegen van de zorgverzekeraar bij. Althans, dat zou het moeten zijn.
Inmiddels hebben (als het goed is) alle verzekeraars de nieuwe prijzen bekend gemaakt. Waar de een weinig stijgt, stijgt de ander fors. Maar het belangrijk om niet alleen de prijsstijging in ogenschouw te nemen bij het kiezen van de verzekering, maar ook de voorwaarden van de verzekering worden vaak aangepast.

Natura vs restitutie
Wilt u zelf kiezen bij welke audicien (of andere zorgverlener) u terecht kunt, zonder dat u gekort wordt op uw vergoeding? Dan is het van belang om hier goed naar te kijken. Vaak komt u dan uit op een restitutiepolis, ook wel ‘vrije keuze’ of ‘vrije arts keuze’ polis genoemd.
Kiest u voor een natura of budget polis, dan bepaalt de verzekeraar bij welke audicien u terecht kunt. Wilt u afwijken van de keuze van de verzekeraar, dan wordt u gekort op uw vergoeding.

Bijbetaling
In de vergoede hoorzorg worden verzekerden ingedeeld in 5 categorieën. Zijn de problemen en zorgvraag complex krijgt u een beter hoortoestel (hogere categorie) en zijn de problemen minder complex en de zorgvraag gering krijgt u een toestel uit een lage(re) categorie.
Maar misschien wilt u deze keus liever zelf of samen met uw audicien maken en wilt u een toestel dat niet in de, door de verzekeraar, voorgeschreven categorie valt. Slechts bij een aantal verzekeraars is het mogelijk om, met behoud van vergoeding, van deze voorgeschreven categorie af te wijken.
Dat geldt ook voor het krijgen van vergoeding voor een toestel dat buiten de 5 zorgcategorieën valt. Slechts een enkele verzekeraar biedt haar klanten in dat geval toch vergoeding aan.

Conclusie
Heeft u het komende jaar (hoor)zorg nodig. Kijk dan goed naar de zorgpolissen die er in de aanbieding zijn en kies een polis die het beste bij uw situatie past. Kunt u nog terecht bij uw vertrouwde audicien, fysiotherapeut of huisarts?
Geen eenvoudige puzzel, maar wel eentje die (honderden) euro’s kan opleveren.



Terug naar overzicht





E-mailen
Bellen